Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Od Torunia do Malborka

Utworzono dnia 02.09.2019

OD TORUNIA DO MALBORKA…, CZYLI SIERPNIOWA WYCIECZKA OBIEŻYŚWIATA.

W dniach od 25 sierpnia 2019 roku do 28 sierpnia 2019 roku liczna grupa członków Stowarzyszenia  Podróżników „Obieżyświat” uczestniczyła we wspaniałej podróży odwiedzając słynne polskie miasta.

Pierwszym z nich miał być Toruń, ale jak to już jest w zwyczaju, zanim tam dotarliśmy,  pani Teresa przygotowała nam pierwszą niespodziankę… inhalacje w Ciechocinku, czyli spacer wokół tężni. Wszyscy mieliśmy możliwość obejścia tężni i powdychania ciechocińskiego powietrza oraz podziwiania pięknych, kwiatowych dywanów z których słynie Ciechocinek. Ci, co już byli w Ciechocinku, przypomnieli sobie to piękne uzdrowisko, a ci którzy zobaczyli je po raz pierwszy, nabrali chęci by tam jeszcze wrócić.

Z Ciechocinka droga wiodła już prosto do Torunia po… słynne pierniki. W pierniki wszyscy się oczywiście zaopatrzyliśmy, przy okazji poznając ich historię opowiedzianą przez  toruńską mieszczkę. Najważniejszym jednak było dla nas poznanie interesujących dziejów tego miasta i jego zabytków.  Jako że Toruń wszystkim kojarzy się z Mikołajem Kopernikiem, więc zobaczyliśmy jego dom, podziwialiśmy toruńską starówkę. Przed słynnym pomnikiem znanego astronoma nie omieszkaliśmy zrobić sobie pamiątkowego zdjęcia. Zwiedziliśmy też toruńskie kościoły.

Pierwszy nocleg i obiadokolacja czekały na nas w hotelu „Refleks” w Toruniu. Wieczorową porą wyruszyliśmy na Festiwal Światła. Wędrując po Toruniu w kilku miejscach podziwialiśmy animacje na murach domów. Czekała też na nas atmosfera chińskiego miasta oświetlonego pięknymi czerwonymi lampionami, świetlistymi kwiatami lotosu, która zachwycała i zachęcała wszystkich by zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia.

Od Torunia w poniedziałek 26 sierpnia droga wiodła prosto do Gdańska. Urokliwe gdańskie kamienice przykuwały naszą uwagę, jak i cała gdańska starówka. Buszując po gdańskich uliczkach poznawaliśmy historię tego miasta i …nie omieszkaliśmy zrobić sobie pamiątkowego zdjęcia przy słynnej gdańskiej Fontannie  Neptuna. Oprócz Neptuna zobaczyliśmy gdańskiego Żurawia - największy dźwig portowy średniowiecznej Europy, jedną z najbardziej charakterystycznych budowli miasta. Wędrując po Gdańsku Drogą Królewską  ujrzeliśmy Złotą Bramę, słynne gdańskie lwy, Ratusz, Dwór Artusa, kościół świętej Katarzyny. Zwiedziliśmy Bazylikę Mariacką - największą średniowieczną świątynię z cegły na świecie. W Gdańsku mieliśmy też czas wolny by chwilę odpocząć. W pamięci zostaną m.in. piękne, zadbane, gdańskie kamienice.

W Gdańsku czekała na nas też kolejna niespodzianka – rejs zabytkowym galeonem do niezwykłego, historycznego miejsca – Westerplatte. Przybywszy na Westerplatte przypomnieliśmy sobie historię, jaka się tam wydarzyła we wrześniu 1939 roku. Pamięć poległych uczciliśmy składając pod pomnikiem kwiaty, zapalając znicz i słuchając wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte”. To był ważny punkt  naszej wycieczki realizując Zadanie Publiczne  pt. „Pamięć o Westerplatte”.

Na obiadokolację i nocleg wyruszyliśmy do Domu Pielgrzyma w Straszynie.

Trzeci dzień, wtorek, 27 sierpnia rozpoczęliśmy od zwiedzenia katedry w Gdańsku - Oliwie i wysłuchania pięknego koncertu organowego. Po „tej „uczcie duchowej” spacerowaliśmy po oliwskim parku. Z Gdańska Oliwy pojechaliśmy do Gdyni, a tam czekało na nas zwiedzanie słynnego okrętu „Błyskawica”, a potem wypoczynek na plaży i kąpiel w morzu.

Skoro był Gdańsk i Gdynia… to przyszła potem kolej na Sopot. I tym sposobem zwiedziliśmy Trójmiasto. Słynny kurort zachwycił nas swoim wyglądem, a spacer po sopockim molo był dla wszystkich wspaniałym relaksem.

Wieczorową porą, po obiadokolacji, spotkaliśmy się wszyscy, aby pobiesiadować, pośpiewać znane, polskie piosenki i wspólnie miło spędzić czas.

Ostatniego dnia, w środę 28 sierpnia, wyruszyliśmy na zwiedzanie zamku krzyżackiego w Malborku. Kilkugodzinna wędrówka po zamkowych zakamarkach sprawiła nam niesamowitą frajdę. A obejrzenie zamkowych eksponatów, wystawy wyrobów z bursztynu, zbroi, broni pozostawiło niezapomniane wrażenia.

Mówi się „Cudze chwalicie, swego nie znacie…”. Dzięki tej wycieczce zobaczyliśmy jak wiele cudownych miejsc, skarbów kryją nasze polskie miasta: Toruń, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Malbork  i Ciechocinek. A zwiedzanie ich z „Obieżyświatem” to prawdziwa przyjemność.

Jolanta Jakubczyk.

Znajdź nas na Facebooku

Znalezione obrazy dla zapytania znajdziesz nas na fb